
Je bereid een presentatie voor waar veel van af hangt. Er is een boodschap die je absoluut ingang wil laten vinden bij je management. Nu nog de argumenten verzamelen.
Hoe groter je expertise is, des te meer staat volgende valstrik wijd open: “Hoe meer argumenten, hoe sterker mijn argumentatie zal worden en dus hoe groter de kans dat mijn punt geaccepteerd wordt.”
We hebben deze redenering meegekregen van onze schoolomgeving: hoe vollediger je bent, hoe hoger je punten. Daar werkte dat perfect. Niet zo bij managementpresentaties.
Een gouden regel: geef nooit meer dan drie argumenten. Politici weten dit, marketeers ook. Wanneer je argumenten blijft opstapelen, creëer je in je publiek het gevoel van over-selling, wat altijd geïnterpreteerd wordt als een teken van onzekerheid van jouw kant. Hierdoor vermindert je geloofwaardigheid en dus ook de kracht van je argumenten. Je krijgt net het tegengestelde effect als wat je beoogde.
Dit is hoe je wél tewerk gaat:
- Maak een lijst van alle kernpunten waarvan je wil dat ze bij je publiek binnenkomen
- Herschik deze lijst tot wanneer je drie kernboodschappen overhoudt. Dit lijstje wordt de basis van je presentatie.
- Elk van je sleutelboodschappen versterk je om ze maximaal naar voor te laten komen. Hiervoor zijn veel mogelijkheden zoals persoonlijke anekdotes, feiten, voorbeelden, analogieën en metaforen en meningen van externe experten.
The name of the game: less is more (maar dit wist je natuurlijk al 😊)