
“Ideas worth spreading is de catchphrase van het platform dat door miljoenen mensen over gans de wereld wordt gevolgd. Sprekers hebben maximum 18 minuten de tijd om een boodschap te brengen die blijft plakken en die TED-videos hebben al ruim een miljard views verzameld.
De hoge kwaliteit van de “talks” wordt gegarandeerd door de sprekers zelf die de kans grijpen om een zeer grote groep te bereiken, maar ook door de organisatoren van TED die hun kwaliteitslabel willen vrijwaren. Hoe sprekers gecoacht worden vind je op de website van Harvard Business Review.
Chris Anderson, dé man achter het ideeënimperium vindt een handvol principes essentieel om impact te hebben met een talk. Je zal merken dat ze fundamenteel zijn bij élke presentatie:
- De taak van de spreker is niet om te nemen, maar om te geven. Verkooppraatjes en bedrijfspitches zorgen voor verschrikkelijke talks.
- Snoei je onderwerpen terug tot één enkel, groot idee, zodat je een sterke verhaallijn kunt uitwerken.
- Bouw je idee stap voor stap op, begin bij wat de toehoorder al weet.
- Zet je ego opzij. Anders bouw je geen band op met het publiek.
- Gebruik je zenuwen als extra motivatie om je goed voor te bereiden. Angst kan je energie geven.
- Er is geen vaste formule voor een goed praatje. Het enige wat telt is dat je een idee hebt dat de moeite waard is om te delen en dat je dat op een authentieke manier doet.
Laat het niet meer gebeuren dat je een presentatie geeft waarbij de helft van je publiek vooral aandacht heeft voor zijn of haar laptop. Presenteer zoals bij TED.